خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

صبح امروز همايشي با عنوان ارتباط براي اتحاد ازسوي فدراسيون جهاني فوتبال فيفا و با همكاري فدراسيون فوتبال ايران در آكادمي ملي فوتبال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در برنامه‌ي امروز كه مربوط به بخش رسانه‌اي فوتبال بود، دو نفر از مسوولان رسانه‌اي فيفا در حضور تني چند از خبرنگاران و گزارشگران تلويزيون به تشريح برنامه‌هاي فيفا براي برگزاري رقابت‌هاي جام جهاني پرداختند.

پس از اين بخش مسوول سايت فدراسيون فوتبال درباره‌ي مشخصات فني اين سايت سخناني را ايراد كرد.

سپس مدير روابط عمومي فدراسيون فوتبال هم به نقش رسانه‌ها در توسعه‌ي فوتبال اشاراتي داشت.

پس از پايان اين قسمت برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان با ابراز تاسف از حضور كم تعداد خبرنگاران ايراني براي حضور در اين همايش گفت: متاسفم از اين كه تعداد بيشتري از خبرنگاران در اين جا حضور پيدا نكردند, چرا كه بر اساس اطلاعاتم محور اصلي جلسه‌ي امروز تعامل رسانه‌ها با بدنه‌ي ورزش بود. از اين كه در چنين گردهمايي حضور پيدا كردم بسيار خوشحالم, چرا كه رسانه‌ها يكي از مهم‌ترين مباحث توسعه‌ي فوتبال در جهان هستند.

وي افزود: باور دارم كه اطلاعات آرشيوي كه رسانه‌هاي مختلف در اختيار مي‌دهند نقش مهمي براي من و همكارانم دارد.

ايوانكوويچ رسانه‌ها را شركاي شانه به شانه‌ي مربيان براي توسعه‌ي فوتبال در جهان ناميد و افزود: رسانه‌ها در كنار بدنه‌ي اصلي ورزش دايره‌ي وسيع فوتبال را تشكيل مي‌دهند. فيفا به عنوان متولي فوتبال در جهان از ابتدا متوجه اهميت رسانه‌ها شد و برنامه‌هاي فراواني را براي توسعه‌ي آن تدارك ديد.

وي به 22 ميليارد نفر تماشاگر در جام جهاني كره و ژاپن اشاره كرد و گفت: طبق پيش بيني كميته‌ي برگزاري رقابت‌هاي جام جهاني آلمان حدود سي ميليارد نفر اين رقابت‌ها را تماشا خواهند كرد و مقايسه‌اي كوچك با رقابت‌هاي آتن كه تنها چهار و نيم ميليارد نفر تماشاگر داشت نشان مي‌دهد كه رقابت‌هاي جهاني فوتبال هشت برابر بيشتر در مقايسه با المپيك تماشاگر دارد. در اين زمان است كه نقش رسانه‌ها در انعكاس اين رقابت‌ها روشن مي‌شود.

سرمربي تيم ملي ادامه داد: امروز هيچ باشگاه و فدراسيوني نمي‌تواند با راه انداختن تنها يك روابط عمومي كارهايش را به پيش ببرد. بنابراين مشاهده مي‌كنيم كه بسياري از باشگاه‌ها شبكه‌ي تلويزيوني دارند و مخاطبان و هواداران خود را در هر لحظه مطلع مي‌كنند.

ايوانكوويچ ادامه داد: جايگاه و زيرساخت‌هاي بهتر براي خبرنگاران در اولويت كارهاي فيفا است. اين امكانات از جايگاه خبرنگاران گرفته تا كنفرانس مطبوعاتي و اسكان خبرنگاران به بهترين شكل ايجاد شده است و همه‌ي اين‌ها به منظور جذب هواداران فوتبال است.

سرمربي تيم ملي خاطر نشان كرد: رسانه‌ها كمك بسيار بزرگي براي جذب سرمايه‌هاي فوتبال در جهان كرده‌اند. من اين را يك تجارت انسان دوستانه مي‌نامم، چرا كه همه در آن به منفعت مي‌رسند. در كنار چرخه‌ي مالي، اين رسانه‌ها مي‌توانند جو مثبت و منفي ايجاد كنند و در اينجاست كه مسووليت بسيار سنگيني بر دوش رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.

ايوانكوويچ درباره‌ي انتظاراتش به عنوان سرمربي تيم ملي ايران از رسانه‌ها گفت: ما مربيان و بازيكنان انتظار داريم كه درباره‌ي ما اطلاع رساني شود و اين اطلاع رساني تا آنجا كه ممكن است بايد مثبت باشد. آنچه كه ما از رسانه‌ها انتظار داريم، ايجاد جوي رقابت‌جويانه براي بازيكنان به منظور به دست آوردن يك پست است. بي‌ترديد چنين چنين جوي باعث قدرتمندتر شدن تيم مي‌شود. ادغام انتظار اول و دوم من (جو رقابت جويانه و مثبت) به تيم شخصيت مي‌دهد. بدون چنين جوي مطلقا نمي‌توان انتظار نتايج مناسبي داشت. بالا بردن فضاي مثبت در اطراف تيم ملي سبب بالا رفتن اعتماد به نفس بازيكنان مي‌شود. بايد در روزنامه‌ها، فوتبال به گونه‌اي مطرح شود كه آن عرصه‌اي براي جنگ نيست و اين تنها يك بازي است كه در آن يك، طرف برنده و ديگري بازنده خواهد شد.

وي هدف مشترك رسانه‌ها و دست‌اندركاران فوتبال را كشاندن جوانان به ميادين ورزشي قلمداد كرد و افزود: نمونه‌هاي زيادي براي جو مثبتي كه در فوتبال ايران ايجاد شده مي‌توان يافت. ديدار آخر استقلال برابر برق شيراز، داربي‌هاي پرسپوليس و استقلال و ديدارهاي تيم ملي برابر بحرين، ژاپن و كره‌ي شمالي كه موجب جشني ملي در ايران شد، از اين نمونه‌ها است.

ايوانكوويچ در پايان افزود: ما و رسانه‌ها، «هر كدام با مسووليت‌هاي خاص خود» در يك جهت قرار داريم.